hannekefietst.reismee.nl

Drielandenpunt

Vandaag een stukje verkeerd gereden, omdat we dachten de wijnroute te vervolgen, maar we gaan nu via Basel een stuk de Rijn volgen.Onderweg door bos, Foret de la Harth gereden en verder langs het Canal du Rhone au Rhin. We komen op het drielandenpunt aan Frankrijk, Duitsland en Zwitserland. De volgende dag fietsen we door Basel Zwitserland binnen en zoeken we onze weg dwars door Basel. Daarna gaan we door dorpjes langs de Rijn verder tot een fikse onweersbui ons doet besluiten onderdak te zoeken. Dat vinden wij bij hele vriendelijke mensen in Wallbach.

Gekwaak en geklepper

Heerlijk geslapen in de B&B en ontbeten. Het was vandaag een heerlijke fietsdag, vergezeld van gekoekoek, gekwaak en geklepper van de ooievaars echt genieten. Ook kwamen we nog langs een chocolatier van Ritter. Gevraagd of ze van Ritter Sport waren, maar ze heetten alleen ook Ritter. We fietsen nog steeds door de wijnvelden.

Van Sarrebourg tot Scherwiller

We hebben veel langs het Canal de la Marne au Rhin gefietst. Heel gezellig met veel pleziervaartuigen en sluizen. Het was een prachtige dag om te fietsen. In Molsheim een camping opgezocht. Die nacht trok er een heftig onweer over ons heen. De volgende dag met onze kleddernatte tent weer verder. Deze dag was de lucht donker, maar het heeft niet lang geregend. De uitzichten waren spectaculair, allemaal wijnvelden. Vandaag gaan we in een B & B slapen.

Met nieuwe moed verder

Vandaag zijn wij door vrienden met de auto, met daarin ook onze fietsen, naar Sarrebourg gebracht. Morgen gaan wij met de fiets, met nieuwe moed, onze reis vervolgen.

Sarrebourg

De volgende ochtend zijn we vroeg vertrokken. In het dorp bij de bakker met brood en yoghurt ontbeten. We gaan weer verder, we willen die dag naar de wijndorpjes bij Molsheim fietsen. Toen we in een groter plaatsje terecht kwamen Sarrebourg, wilde ik toch even naar m'n knie laten kijken, want daar begon ik me toch ongerust over te maken. Eerst langs de Farmacie, misschien met Arnicazalf, due zeiden het lijkt ons toch beter naar een dokter te gaan. Na kontakt met m'n verzekering wilden die dat ik naar de ehbo van de plaatselijke zkh ging. Daar werd een echo en een foto gemaakt en de uitslag was dat ik geen meter meer mocht fietsen en maar kleine stukjes lopen. Dat is een flinke streep door de rekening als je op fietsvakantie bent. Hoezeer de teleurstelling door m'n lijf giert, kun je je wel voorstellen. In het kort is de afloop dat ik twee dagen later door een ambulance vervoerd zal worden met mijn echtgenoot en 1 van de twee fietsen en al onze bagage. Voor 1 fiets moest een andere oplossing komen. De beste oplossing leek mij La Poste. Ik zal jullie de details besparen. Eentje is wel leuk, de fiets mocht maar de helft van de afmeting hebben, daar wij echter geen zaag bij ons hadden????Was dat geen optie. Uiteindelijk na veel hulp van La Poste in Sarrebourg is er een oplossing gekomen via Cycle Top in Reding die hem voor €31,50 naar ons huis wil versturen, nadat wij een eerder aanbod van een verhuisbedrijf die hem voor €1.000,-- wel thuis wilde bezorgen, hadden afgeslagen.(kan ik een nieuwe fiets voor kopen)

De volgende dag in de ochtend nog even een werk van Chagall bekeken, wat we zeker even moesten zien en gelukkig bij ons om de hoek is. 's Middags met de ambulance naar huis. Hier eindigt onze reis.

Ooievaars

Na de heerlijke overnachting in de B&B in Hemely wacht ons daar nog een gezellig ontbijt. Daarna worden we hartelijk uitgezwaaid. Ze zeggen nog voorzichtig te zijn op m'n knie, want die wordt aardig blauw. We fietsen weer bergje op en bergje af, het is bijna nergens vlak. Het weer is prachtig. We komen veel wielrenners tegen. We komen langs Arriance, Suisse en Harprich waar we veel ooievaarsnesten zien. Via Vaal, Nebing naar Mittersheim, allemaal kleine dorpjes waar we weinig tegenkomen, soms zelfs niet eens een bakker. Een verlaten gebied. Vorige dag was het zelfs zo erg, dat we ons zorgen maakten over het eten en gelukkig zag ik opeens, in een flits, een soort SRVwagen. Gauw een hoop ingeslagen, zodat we een tijd vooruit kunnen.

In Mittersheim zouden volgens het boekje 2 campings zijn, maar de ene was weg en de andere stonden alleen stacaravans. Er werd ons gewezen op een verlaten veldje, waar we half wild konden kamperen. Voelde me die nacht niet echt op m'n gemak, maar had geen zin nog verder te fietsen.

B&B

Na een troosteloze dag in Malling, vanwege de regen en in de buurt van de kerncentrale Cattenom gezeten te hebben, zijn we vandaag weer vertrokken.

Langs de Canner, Kedange sur Canner, hebben we verder de onverharde weg via St Hubert gekozen naar Vigy, omdat we dan minder auto's tegenkomen en meer natuur. Via Vry naar Varize en zo naar Hemilly. Vandaag is een bewolkte maar droge dag.

In Hemilly nemen we een B&B genomen, omdat hier geen campings in de buurt zijn. De B&B wordt gerund door een ontzettend aardig echtpaar. We hebben een apartement voor onszelf, van alle gemakken voorzien. Dat is nog wat anders dan een tentje van 2 bij 1 meter. We voelen ons zeer verwend.

Tijd

Heb nu tijd genoeg om een verslagje te plaatsen, het straalregent en vandaag blijven we nog een nachtje op de camping, het is te slecht weer om te fietsen. Er is hier niet veel en de komende 100 km zijn er zelfs geen winkels. Alles is koud en nat. Maar omdat ik een dikke knie heb, wegens niet kunnen uitklikken met mn schoenen toen ik plotseling wilde stoppen en ben gevallen, komt een dagje rust wel goed.

Woensdag was het erg warm en werd er onweer voorspeld, we hebben toen besloten niet te laat onze tent op te zetten. De camping in Gentingen is heel plezierig. Er is toch geen onweer geweest en we vertrekken weer vroeg. Vi Walkendorf langs de Our en Sure ofwel Sauer door het Mullerthal naar het Moezeldal. Na Mullerthal grote rotsformaties fietsen we door een kloof. Langs de Moezel zien we veel wijnstokken voor de Rieslingwijn. Bij Schengen de grens over naar Frankrijk. Wij gaan weer op zoek naar een camping en vinden die in Malling. Hier zitten we nu dus in afwachting van beter weer.