hannekefietst.reismee.nl

Florence/Firenze

Vandaag een dagje Florence bezocht. Als eerste gaan we naar de Duomo, wat indrukwekkend. Al heel lang staat op mijn verlanglijstje Le David van Michelangelo. Daar moeten we bijna 2 uur voor in de rij staan, maar het was de moeite waard, wat een indrukwekkend beeld. Daarna staat de Ponte Vecchio op ons lijstje, daar heb ik het duurste ijsje van m’n leven gegeten. De gelati was wel lekker, maar wat een belachelijke prijs.

Pistoia

Vanochtend een Italiaans ontbijtje. Koffie met een croissant. De fiets weer opgeladen, lijkt wel een vrachtwagen. Daarna op naar Poratta T. Zie erg op tegen de klim naar Zocca, Castel D’Aiano zoveel kilometers achter elkaar klimmen. Dalen is daarna minder vermoeiend, maar toch ook griezelig met twee keer een stuk van 15% er in. In Poretta T. aangekomen was het al laat en hebben we besloten de rest naar Pistoia met de trein te doen, dan blijven we twee dagen in Pistoia. Een dag om Pistoia te bezoeken en een dag om Florence te bezoeken.

Guiglia

Vanochten aan een rijk buffet. Daarna de fiets weer opgetuigd en een rustige ontspannen rit naar Modena. Daar nog wat rondgekeken en een heerlijke cappuccino gedronken. Daarna begon het klimmen. Precies toe wij wilden starten werden wij getrakteerd op een onweersbui, om het iets moeilijker te maken. We waren vandaag can plan om het rustig aan te doen, na de lange dag van gister. Na de klim zijn we dan ook gestopt in Guiglia.

Sorbara

Vandaag was een lange dag. 6 uur opstaan, wassen, tent inpakken, ontbijten en laatste restjes opruimen, dan kunnen we vertrekken. In eerste instantie verliep de tocht gladjes. Heerlijk nog even koffiedrinken in Montovana een prachtige stad. We steken deze keer de Po over, we moeten ook over een brug, daar staat deviation, maar eigenwijs als we zijn, denken we er langs te kunnen lopen. De werklui roepen nog wat naar ons, maar we denken gewoon doorfietsen. Nou dat hebben we geweten, het heeft ons bijna een uur gekost om toch op de wegomlegging te komen en de brug over te komen. Daarna kwamen we zo’n 25 km door bijna niemandsland, omdat dat aardbevinggebied is geweest. We zagen nog veel vervallen huizen. Campings vindt je er ook niet. Vlak voor Modena willen we graag omdat er geen campings zijn eerst in een Albergo, die was helaas vol, toen in een B&B, maar we kregen een paar keer achter elkaar hetzelfde antwoord, dat ze geen buitenlanders in de B&B wilden, alleen maar Italianen. Uiteindelijk had een hotel in Sorbara nog 1 kamer, we vonden de prijs eigelijk te veel, maar we waren zoooo moe en waren bang als we verder gingen zoeken en terug zouden komen ook deze kamer weg zou zijn. Dus we gaan er maar van genieten.

Corte Chiasa

Vannacht aan het Lago di Garda spookt het. Onweer, storm, met handen en voeten moeten we de tent vasthouden, maar ‘s ochtends is alles weer okay. We hebben vandaag geen zin heel lang te fietsen, we willen vandaag wat meer rust. We stoppen vlakbij Mantova in Corte Chiasa. Als we daar voor een gesloten deur ‘hallo, hallo’ roepen, komen daar Bernadette en Jos: “Kijk eens wie daar aankomen” We hebben samen een gezellige avond.

Lago di Garda Desezano

Vandaag loopt de ochtend niet zo soepel, we oakjen de tent in en het begint gelijk weer te hozen. Nadat de ergste hoosbui voorbij is pakken we de *!+_*natte tent in. We willen de route weer oppakken, maar omdat ik te lui ben om terug te rijden en denk dat als ik doorrij ook de route wel op kan pakken, gaan we door. Maar dat is te simpel gedacht. Op gegeven moment zaten we op de autosnelweg. Gelukkig kwam er snel een benzinestation, daar gevraagd en die zei dat we achter het benzinestation langs door het weiland terug konden naar de gewone weg. Al met al heeft mijn ‘luiheid’ ons uren en een hoop zweetdruppels gekost. Tich vond ik dat ik in Brescia wel een gelati verdiend had. Deze avond staan we in Desano aan het Lago di G(r)arda (r=grapje voor de familie.

Lago di Iseo

Vandaag van Villa d’Adda naar Iseo, aan het meer van Iseo. Gister was er geen camping in de omgeving te bekennen en zijn we een hostel ingegaan. Gisteravond was daar een groot feest ter gelegenheid van de officiele opening. Wij wilden ze niet storen en dachten we rekenen morgen wel af. Maar die ochtend was niemand aanwezig door het late feest. Dus zijn wij maar zonder betalen weggegaan. Wel heb ik later nog telefonisch contact opgenomen om het via bank te betalen. Maar dat hoefde niet. Heb ik voor niks me rot gevoeld omdat ik zonder betaling wegging. Vandaag zijn we via Bergamo, waar we nog heerlijke gelati hebben gegeten, naar Iseo aan het Lago di Iseo gefietst. Nu zitten we in ons tentje terwijl het onweer boven ons losbarst.

Tussen Lecco en Bergamo ofwel Villa d’Adda

We zijn vandaag vroeg van start gegaan, om nog zoveel mogelijk van koelte en weinig verkeer te genieten. Eerst zakken we van Dongo naar Menaggio, waar we het veer pakken van Menaggio via Varenna naar Belaggio. En wie komen er in Varenna aan boord, jawel hoor Lex en Jeanet, die hebben de oostelijke kant genomen. Samen gaan we in Bellagio van boord. Dan moeten we nog één been zakken tot Lecco. De weg naar Lecco gaat door 4 km aan tunnels, dat is een hele kunst, die auto’s en motoren die langs je heen scheuren. Van Lecco gaat het richting Bergamo, maar voor vandaag houden we het bij Villa d’Adda voor gezien.